23.5.12

Kalareissu

Yksi lomamme jutuista oli sellainen, että meille oli järjestetty kalastusreissu. Kumpikaan minä tai mieheni ei ole varsinaisia kalastajia. Lapsuudestani muistan kyllä useita onkireissuja mökillä tai loputtomilta tuntuneita tunteja uisteluveneessä istuen Aku Ankkoja lukien. Mielenkiinnolla lähdin kuitenkin tuolle kalareissulle sillä olin nähnyt paljon kuvia joissa miehet pitelevät käsillään jättiläismäisiä kalasaaliitaan.  Mielessäni osasin jo melkein kuvitella itsenikin pitelevän vähintään miekkakalaa.. ;)
Vene starttasi jo kuudelta aamulla ja ensimerkit eivät olleet ainakaan omalle kohtalolleni lupaavia. Pokkarikamerani laturi jäi Suomeen ja nyt olen käyttänyt täällä sellaista universaalia laturia, jolla voi ladata akun kuin akun. Saavuttuamme veneelle halusin alkaa kuvaamaan, mutta kameran käynnistettyä näytölle tuli teksti, kuinka kamerassa saa vain käyttää Sonyn omia akkuja. Sellainen siellä sisällä olikin, mutta erilaisesta latauslaitteesta johtuen kamera ei tunnistanut akkua omakseen.
Seuraukset --> Heti kun kameran laittoi päälle ja alkoi paniikinomaisesti painaa kuvausnappulaa, saattoi ehkä saada otettua yhden kuvan ennen tekstin ilmestymista ja kameran pois päältä menemistä. Ei siis puhettakaan mistään zoomauksista tai kohdennuksista..
Matkaan siis kuitenkin lähdimme ja nautin todella paljon maisemista kun ajoimme kohti ensimmäistä kalapaikkaamme. Mahtavinta oli se, että näin villejä delfiinejä uimassa ja hyppimässä. Melko kovavauhtinen matka sujui mukavasti, mutta pian kun olimme pysähtyneet ja piti aloittaa kalastus.. aloin pikkuhiljaa tuntemaan itseäni koko ajan huonommaksi. Yritin pitää katsettani horisontissa (tämä tuli tähän ihan vahingossa :D), luovuin vavastani ja otin pari pahointipilleriä, mutta silti merisairaus iski. 9 tunnin kalareissusta vietin siis suurimman osan ajasta kajuutassa makaillen ja muutamia kertoja laidan yli oksentaen. Se harmitti melko paljon ja en olisi ikinä osannut kuvitella tulevani sairaaksi, sillä pystyn autossa lukemaan ongelmitta ja olen muutenkin veneissä ongelmitta matkannut. Muut kiskoivat kaloja ylös minkä ehtivät ja omaksi kalasaaliikseni jäi 0.
Hyvältä näyttää! ;D
Muut saivat kaloja todella paljon ja ne olivat mielestäni ihanan värikkäitä. Kaikki syötämättömäksi kelpaamattomat tai kooltaan liian pienet laskettiin takaisin mereen. Juuri ennen loppua iski ihan todella iso kala yhteen vavoista. Kyseessä oli syvämerenkalastusta, joten sitä sai kelata ja kelata. Yksi veneen työntekijöistä alkoi sitä kelata, mutta se oli niin iso, että sitä piti väsyttää hiljalleen. Se oli niin voimakas, että se alkoi jopa hinata venettämme! Valitettavasti kun sitä oli parikymmentäminuuttia yritetty saada ylös, niin siima katkesi. Olisi kyllä ollut mahtavaa nähdä se! Kokemuksellaan kalamies arveli sen mahdollisesti olleen hai ja painoksi arvioi n. 100kg. :P
mieheni kala (t. ylpeä vaimo ;))
Kaikesta huolimatta, se oli ihan hauska kokemus ja iloitsin mielelläni muiden kaloista. Paluumatkalla näin myös lisää delfiinejä hieman kauempana ja satamassa odotti pelikaani tolpan nokassa. :)

1. No olipas teillä kalareissu! Harmi kun tulit merisairaaksi,kurja juttu :/

Mahtavia kalasaaliita muut olivat saaneet. Ehkä ensi kerralla sitten tietää varautua ja ottaa pahoinvointitabletin jo etukäteen.

Hih,Katse horisnontissa! ;)

1. Se etukäteen ottaminen olisi kyllä varmasti auttanut, mutta kun en olisi ikinä uskonut! :D ensi kerralla sitten :)

ja alkoi naurattamaan itseänikin kun tajusin mitä olin kirjoittanut. :D

2. Höh kurjaa, tiedän tunteen :( Normaalisti purjeveneet on ne pahimmat kun niin keinuttaa hiljalleen, ainakin mulle.

Teidän kalat näyttää vähä isommilta ja maukkaimmilta kuin mun saaliit Fidzillä, mutta kyllä nekin sintit maistui hyvältä kun oli itse pyydystänyt! :D
    Sä olisit voinut tuoda mulle jonku värikkään pikkufisun tuohon mun akvarioon täytteeksi! :D

1. hih hih, siitä olisi sun kultakalat olleet ihmeissään ja varmaan Oliviakin :D Fidzillä olisi kyllä ihana päästä käymään itsekin! :)

3. Höh kun tuli huono-olo :(
    Reissu kuulosti muuten kivalta ja onnistuneelta! :)
    Me oltiin viime matkalla kanssa syvänmerenkalastusreissulla, ei saatu niin yhtään saalista!! Yksi samassa veneessä ollut sai saaliiksi kilpikonnan, onneksi se päästettiin vapaaksi. Mä en voinut edes katsoa kun ne sitä vetivät ylös vedestä :/
    Merireissut on kuitenkin kaikenkaikkiaan kivoja! :)

1. Onpa ollut huonoa tuuria kun tuolla kiskottiin koko ajan ylös, mutta tietenkin aina välillä vaihdettiin eri paikkaan. Ja voi pientä kilpikonnaraasua! :( Onneksi pääsi pois vaikka tietenkin poloinen varmasti säikähti. Jotenkin en osaa kaloja samalla lailla sääliä vaikka kivaa oli, että niissäkin alamittaiset ja ei-syötävät laskettiin pois. Samoin kuulemma koukut mitä käytetään, niin jos kala pääsee koukun kanssa karkuun, niin koukku ruostuu viikossa jo pois. :)

4. Toista se on suomen järvellä - soudella pitkin järviä hissukseen ja olla itiköiden syötävänä ja iloita nyt neljän kilon värittömästä hauesta :p sun kalajutut kuulosti huomattavasti paremmalta, harmiksi vain tuo merisairaus.. Mut olispa ilo kalastella ulkomaillakin, olis niin jännä nähdä minkämoisia kaloja sieltä nouseekaan :D

1. 4 kilon hauki kuulostaisi kyllä aika hyvältä saaliilta! :D Itse olen suomessa napannut aina vain ahvenia ja särkiä. :) Oli kyllä mielenkiintoinen ja hauska kokemus, vaikka ei ihan parhaiten mennytkään! :)

Ilahduta minua kommentillasi ja kiitos ajastasi! :)